Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2018

Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ 2.4 ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (4ο δίωρο)



Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/μαθήτριες να:
-    διακρίνουν ενδεχόμενες σχέσεις των θρησκειών με την επανάσταση,
-    αξιολογούν το επαναστατικό μήνυμα του Χριστού και τη σημασία του για τον άνθρωπο και τον κόσμο,
-    αναλύουν με θρησκευτικά κριτήρια ζητήματα επανάστασης και ριζοσπαστικής αλλαγής.



Ο Χριστιανισμός, ως φορέας και ενσαρκωτής του επαναστατικού περιεχομένου της, δεν μπορεί παρά να έχει δυναμικό χαρακτήρα. Το γνώρισμα αυτό το αντλεί αφενός μεν από το μεγάλο ήρεμο «επαναστάτη» και ιδρυτή του, το Χριστό, αφετέρου δε από την αγωνιστικότητα και το ηρωικό στοιχείο αυτών που προσπαθούν να μεταφέρουν στη ζωή τους και στην κοινωνία το μήνυμα του Χριστιανισμού. 0 απελευθερωτικός χαρακτήρας του Χριστιανισμού συνάγεται από το ιδιαίτερο γνώρισμά του, που συγκεφαλαιώνεται στις λέξεις «ελευθερία» και «αγάπη». 
Τον δυναμικό και απελευθερωτικό χαρακτήρα του Χριστιανισμού απέδειξαν περίτρανα πρόσωπα και γεγονότα από την ιστορία της Εκκλησίας. Ο Χριστός με τη συμπεριφορά του και με τη σταυρική θυσία.
Ακολουθούν οι μαθητές του και Απόστολοι, οι οποίοι με τη δράση και το μαρτυρικό τέλος τους εφάρμοσαν την παραπάνω υπόμνηση. 
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B126/498/3244,13179/


Βιώνοντας:
Η έννοια της επανάστασης σε διαφορετικές καταστάσεις.
-                 «Έντεχνος συλλογισμός (Artful Thinking), η Αρχή, η Μέση και το Τέλος»: Εικόνες (έργα τέχνης ή φωτογραφικό υλικό) με την έννοια «επανάσταση» (π.χ. φωτογραφίες απ’ την φοιτητική εξέγερση στην Τιεν αν μεν, Μάης του ’68, πίνακας όπως Η Έξοδος του Μεσολογγίου του Βρυζάκη, Η Ελευθερία οδηγεί το λαό του Ντελακρουά κλπ). Σε ομαδοσυνεργασία οι μαθητές/μαθήτριες συνθέτουν σύντομη ιστορία χρησιμοποιώντας όποια φωτογραφία ή πίνακα θέλουν βάζοντάς τα ως αρχή, μέση, ή τέλος της διήγησής τους.

Μάης του 1968, το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης υπό φοιτητική κατάληψη.
Στον τοίχο το σύνθημα γράφει: «Ο Χριστός μόνος επαναστάτης», φωτ. Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν

Ευγένιος Ντελακρουά, Η Ελευθερία οδηγεί τον λαό, 1830
«Tank man», Νεαρός σταματάει τανκς, 1989, Πλατεία Τιεν Αν Μεν, Πεκίνο
-                 Εναλλακτικά:
«Graffiti»: Έκφραση με χρώματα, λέξεις, σκέψεις στο ερώτημα: «Τι σε κάνει να επαναστατείς;»
Νοηματοδοτώντας:
Η θρησκευτική επανάσταση απέναντι σε κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές καταστάσεις
-                 «Μελέτη περίπτωσης»: Φύλλο εργασίας με κείμενο και ερωτήσεις σχετικά με θρησκευτική προσωπικότητα που αντιτάχθηκε στο πολιτικό σύστημα της εποχής του (π.χ. Άγιος Λουκάς ιατρός στο περιστατικό όπου αφαίρεσαν την εικόνα απ’ το χειρουργείο, ή Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής εναντίον Ηρώδη, ή Μάρτυρες που δεν θυσίαζαν στον αυτοκράτορα).

 Η εικόνα στο χειρουργείο του Αγίου Λουκά

-                 Εναλλακτικά:
«Μετάδοση βίντεο και γράφουν υποχρεωτικά»: Προβολή ντοκιμαντέρ, ομιλίας ή αποσπάσματος ταινίας σχετικά με παραδείγματα ανθρώπων που εφάρμοσαν την αρχή της μη βίας ή καταδικάστηκαν για την επαναστατική δράση τους εναντίον ανελεύθερων, ή καταπιεστικών, ή άδικων καταστάσεων, εμπνεόμενοι από θρησκευτικά ιδεώδη (π.χ. Φίλιπ και Νταν Μπέριγκαν, Μαχάτμα Γκάντι κ.ά.). Στη συνέχεια οι μαθητές/μαθήτριες καταγράφουν σκέψεις και συναισθήματα


Μαχάτμα Γκάντι: ο πολιτικός, ο επαναστάτης, ο ακτιβιστής

Αναλύοντας:
Το επαναστατικό κήρυγμα του Χριστού.
Τοποθέτηση απέναντι στο κείμενο»: Οι μαθητές/μαθήτριες με την τεχνική
Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (TPS) σχολιάζουν θεολογικό κείμενο σχετικό με
το επαναστατικό κήρυγμα του Χριστού (π.χ. Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς).
2. Ο Χριστός ως επαναστάτης
Ο Χριστός δεν σήκωνε εξεγέρσεις ενάντια στην εξουσία του κράτους, με στόχο μία εφήμερη αλλαγή τοπικής σημασίας∙ ο Χριστός εργαζόταν για μια επανάσταση που είχε ως στόχο την καθολική παγκόσμια ανατροπή. Ο Χριστός δεν δημαγωγούσε ενάντια στις δυναστείες του Ηρώδη και του Αυγούστου-αυτή θα ήταν μια μικρή «αντάρτικη» δουλειά -αλλά έθετε τα θεμέλια σ’ ένα πολύ μεγαλύτερο έργο.
Πήγε πέρα και βαθύτερα απ’ όλους τους επαναστάτες του κόσμου. Στο δένδρο του κακού δεν κλάδευε κλαριά και δεν καθάριζε τα φύλλα, αλλά έβαζε το τσεκούρι στην ίδια τη ρίζα. Δεν βιαζόταν να δει γρήγορα την επιτυχία του έργου Του. [...]
«Επαναστατήστε πρώτα εναντίον του εαυτού σας και ύστερα ενάντια στον κόσμο»-αυτό το μήνυμα θα μπορούσε να βγει από το κύριο κήρυγμα του Χριστού. Τούτο ήταν το εργαλείο για λάξευμα και για λείανση.[...] Γι’ αυτό αφήστε, αδέλφια, τα παιδιά να πλησιάσουν τον Χριστό, να ποτιστούν με το πνεύμα του Χριστού, με το πνεύμα της πιο μεγαλειώδους και κάλλιστης επανάστασης ενάντια στο κακό.[...] Αυτό το νέο πνεύμα πρέπει να εισαχθεί στην διαπαιδαγώγηση…».
Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, Αργά βαδίζει ο Χριστός
-                 Εναλλακτικά:
«Σύγκριση κειμένων»: Οι μαθητές/μαθήτριες σε ομαδοσυνεργασία
ερμηνεύουν το απόσπασμα απ’ το έργο του Ζακ Ελλύλ μέσα από μελέτη
Αγιογραφικών χωρίων που επεξεργάζονται σε ομάδες κάθε ομάδα
μελετά διαφορετικό χωρίο με φύλλο εργασίας).

Εφαρμόζοντας:
Επαναστατικά χαρακτηριστικά του πιστού στην προσωπική και κοινωνική του ζωή.
«Παιχνίδι ρόλων»: Οι μαθητές/μαθήτριες σε ομάδες επεξεργάζονται κάρτες ρόλων σε υποθετικό σενάριο που αφορά καταπιεστικές και ανελεύθερες καταστάσεις. Πώς θα σκεφτούν και αντιδράσουν οι ίδιοι ίδιες υποδυόμενοι/ες κάποιον/κάποια άλλον/η ο υποθετικός τους ρόλος;
-                 Εναλλακτικά:
«Έντεχνος Συλλογισμός (Artful Thinking)- Κοιτάζοντας: Δέκα επί Δύο»:
Προβάλλεται ο πίνακας Revolution Christ ή Η εκδίωξη των εμπόρων
του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου.
Οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια λέξεις ή
φράσεις που σκέφτονται αυθόρμητα βλέποντας το έργο και τα αναρτούν
στον πίνακα. Στη συνέχεια αποφασίζουν ομαδοσυνεργατικά ποιες τρεις
από τις λέξεις ή φράσεις που γράφτηκαν περιγράφουν καλύτερα την
επανάσταση σε προσωπικό και ποιες τρεις σε κοινωνικό επίπεδο.

ΥΛΙΚΟ



ΚΟΥΙΖ : Ο ΔΥΝΑΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...